Bogatstvo na ekranu – Filmovi iz kojih učimo o raskoši kreativnog procesa
Kreativnost je riječ koju osjetite u nožnom palcu, zaškaklja, malo čak i ubode, prođe kroz cijelo tijelo i znate da vas poziva da nešto napravite. Poriv za stvaranjem je u svakome od nas, ali to ne mora nužno značiti da se svi trebamo baviti nekom formom klasične umjetnosti.
Moramo zapamtiti da je ono što umjetnost čini kompletnom jest sam čin stvaranja, uzvišenost. Tako umjetnost može biti način na koji provodimo svoja jutra, način na koji odgajamo djecu, način na koji serviramo doručak ili obavimo bilo koji rutinski posao. Kreativna energija jest u nama, a na nama je da svijet oko nas pretvorimo u umjetničko djelo.
Film je medij koji nas kroz priče, karaktere, kao i kroz sam proces stvaranja hrabri i pokazuje kako se nositi s kreativnom energijom, kako je usmjeriti te portretira što se događa kada stupi blokada, tupost i kada očajno tražimo da nam se kreativna energija vrati. Izdvajam filmove koji tematiziraju začetak nečeg novog, dug i težak proces rađanja, ali isto tako filmove koji govore i o rođenju čuda – umjetnosti u nama i oko nas. Donosim listu koja će vas inspirirati svojom plodnošću tema te izazvati da potražite kreativnu energiju u sebi. Slikarstvo, režija, ples, dizajn, glazba, sve su to teme kojima se bave dolje navedeni filmovi, a ja se nadam da će vas barem jedan potaknuti da potražite obilje kreativne energije koja se krije u vama samima.
Bogatstvo na ekranu – Filmovi iz kojih učimo o raskoši kreativnog procesa
Lijepa gnjavatorica (La Belle Noiseuse), 1991.
La Belle Noiseuse je dramski film iz 1991. redatelja Jacquesa Rivettea s Michelom Piccolijem, Jane Birkin i Emmanuelle Béart u glavnim ulogama. Četverosatnom trajanju unatoč, ovo je film koji na najbolji način opisuje proces stvaranja umjetničkog djela kao i vrlo kompleksne i bolne veze između umjetnika i njegove muze. Film prati velikog umjetnika Frenhofera koji već 10 godina nije završio sliku, portret svoje žene pod nazivom „La Belle Noiseuse“. Kada mu u posjet dolazi dugogodišnji prijatelj u pratnji mladog slikara i njegove žene, Frenhofer pristaje završiti umjetničko djelo tako da mu za muzu posluži Marianne, žena mladog slikara. Kroz odnos Marianne i Frenhofera pratimo strast, uništavajuću snagu kreativnog procesa, previranja, košmar misli te sve što nam ponekad stoji na putu ostvarenja najviše kreacije. Ova drama nastala je po pripovijetci Nepoznato remek-djelo važnog francuskog pisca Honoréa de Balzaca. Redatelj filma Jacques Rivette vjerojatno je najmanje poznat od velike petorke novoga vala (uz Truffauta, Rohmera, Chabrola i Godarda), ali je sasvim sigurno najosebujniji autor spomenute petorke.
Ritam ludila (Wiplash), 2014.
Ova američka glazbena drama iz 2014. godine koju je napisao i režirao Damien Chazelle prati priču mladog jazz svirača bubnjeva koji pohađa jednu od najboljih glazbenih škola u zemlji, a čiji je učitelj neustrašivi maestro jazza. Film propitkuje važnost uloge urođenog talenta, osobnog napora i društvenih čimbenika, poput mentorstva za konačan uspjeh. Je li dovoljno posjedovati samo talent ili je potrebno mnogo truda i odricanja kako bi taj talent zasjao u punom sjaju? Film je intenzivno ispitivanje kako se kreativni sjaj može iskovati kroz složenu kombinaciju vještine, motivacije, ustrajnosti i potrebe za priznanjem. Osim teme koja će držati gledatelja bez daha tu je i bogata glazbena nota koja dugo nakon gledanja odzvanja u ušima.
Frances Ha, 2012.
Ovo je prvenstveno film o kreativnosti življenja, o umijeću pronalaska samih sebe. Ova crno-bijela drama u režiji Noaha Baumbacha prati mladu djevojku Frances koja živi u New Yorku. Ona se bavi plesom, ali nije zapravo plesačica, ima najbolju prijateljicu s kojom baš i ne priča više. Prati svoje snove, iako je počela uviđati da su daleko od stvarnosti. Frances želi sve od života, puno više od onoga što ima i nekako joj uspijeva da baš svaki njen korak prati neobjašnjiva sreća i zadovoljstvo. Ono što Frances čini posebnom, ali i uspješnom u očima gledatelja (svim nedaćama u kojima se nalazi usprkos), jest činjenica da baš poput prave umjetnice, sve što radi, misli i govori čini drugačije, interpretira na svoj način i servira s dozom vlastite kreativne energije koja je prati bez obzira na nedaće s kojima se susreće. Ponekad je sam osmijeh dovoljan da napravi obične trenutke magičnima.
Sinegdoha, New York, 2008.
Ovo je film o tome kako naša kreativna energija, kada nije vođena jasnim mislima, može voditi u potpuni apsurd. Odnosno, kada nas previše stvari muči, kada smo previše zaokupljeni strahovima, negativnim mislima i naša kreativna energija divlja te stvara kaos, kaos koji se zapravo nalazi u našoj nutrini. „Sinegdoha, New York“ američki je postmoderni psihološki dramski film iz 2008. godine koji je napisao i režirao Charlie Kaufman u svom redateljskom prvijencu. Film prati nesređenog osobenjaka i hipohondra Cadena Cotarda čiju ulogu tumači sjajni Philip Seymour Hoffman. Caden je njujorški kazališni dramatičar koji, osim što ima brojne psihosomatske poremećaje, pati i biva mučen kreativnom krizom. Nakon što ga napuste žena i dijete Cadena sve više progone misli o prolaznosti života, a da bi tome stao na kraj poduzima radikalne korake. Nakon što napusti dom, u velikom skladištu okupi brojnu glumačku postavu te počne graditi potpuno vjerodostojnu repliku New Yorka, vjerujući da samo tako može stvoriti djelo u kojem će na najbolji mogući način prikazati sam život.
Fantomska nit, 2017.
Fantomska nit američka je povijesna drama iz 2017. koju je napisao i režirao Paul Thomas Anderson, a glume Daniel Day-Lewis, Lesley Manville i Vicky Krieps. Smješten u London 1950-ih, film prati poznatog dizajnera koji za svoju muzu uzima mladu konobaricu. Ovaj film obrađuje temu povezanosti umjetnika sa svojom muzom, ali ovo je ponajprije film o ljubavi. Film o burnoj snazi ljubavi te povezanosti stvaranja i destrukcije u umjetnosti i ljubavi. Može li veliki umjetnik dobro balansirati između tanke niti poslovnog uspjeha i privatnog života, vječne kreacije, želje za uspjehom te žrtve koja krije i umjetnikovo samouništenje?
Frida, 2002.
Ova biografska priča o burnom životu poznate meksičke slikarice Fride Kahlo vječna je inspiracija. Nominiran za šest nagrada „Oscar“, uključujući i onu za Salmu Hayek, za najbolju glavnu žensku ulogu, ovaj film je zasigurno jedna od najsnažnijih biografskih priča o jedinstvenoj ženi koja je imala nezaboravan život. Film prati život Fride kojega je nepokolebljivo dijelila s Diegom Riverom, dok su osvajali umjetnički svijet. Od njezinih kompliciranih i trajnih veza s mentorom i mužem te zabranjene i kontroverzne afere s Leonom Trockim, do njezinih provokativnih i ljubavnih zapleta sa ženama, film progovara o hrabrosti i beskompromisnom životu ove važne umjetnice.
Birdman: Neočekivana vizija postojanja, 2014.
Birdman je američki satirični film u žanru crne komedije i drame snimljen 2014. godine, kojeg je režirao, producirao i scenirao Alejandro González Iñárritu. Ovaj film oduševljava bogatstvom i kompleksnošću svog vizualnog i narativnog izričaja, a bavi se ostarjelom filmskom zvijezdom Rigganom Thomasom, koji pokušava oživjeti svoju karijeru na izdisaju adaptirajući priču iz romana Raymonda Carvera, dok se u isto vrijeme bori sa svojim alter-egom: filmskim junakom Birdmanom. Ovaj film govori o važnoj ulozi ega u našem životu te propitkuje kako on djeluje na kreativni proces. Bismo li bili blaži prema sebi i stvarali slobodnije da se u potpunosti riješimo svog ega? Koliko nam ego može nauditi? Možemo li zbog njega zaboraviti živjeti?
Mladost, 2015.
Za kraj ove liste ostavljam jedan vizualno i glazbeno snažan film, najvažnijeg suvremenog talijanskog majstora kinematografije, Paola Sorrentina. Junaci filma „Mladost“ bave se pitanjima prošlosti, sadašnjosti, ljepote i smisla života. Fred (Michael Caine) i Mick (Harvey Keitel) bliže se osamdesetima i uživaju odmarajući se u ljupkom hotelu u podnožju švicarskih Alpi. Fred je umirovljeni skladatelj i dirigent koji nema namjeru vratiti se glazbenoj karijeri. Nasuprot njemu, Mick je zaposleni redatelj koji ubrzano završava scenarij za svoj najnoviji film. Obojica osjećaju da su im dani odbrojeni te se odluče zajednički suočiti s budućnosti, a dodatni nemir unijet će poruka kraljice Elizabete II kojom poziva Freda da nastupi na rođendanu princa Filipa. Može li kreativna energija nadjačati traume iz prošlosti, umor od života te ponovno zapaliti žar za stvaranjem? Umjetnost bi trebala biti bezvremenska i besmrtna, a njene poruke vječno nadahnuće.
Možda vas zanimaju i ove tematske liste filmova:
Proljetna lista filmova koja će probuditi sva vaša čula
Majčinstvo pred kamerom: filmska lica majke
Božićni filmovi: 15 najboljih filmova
Martina Kolarić
Foto: Screenshot
POST COMMENT