Emocionalno iskustvo trokuta: što nam govori i kako se nositi s njime
Emocionalni trokut je arhetip, on nije slučajnost. Skloni smo se s njim prilično loše nositi iz razumljivih razloga. On se ne javlja slučajno, već radi toga jer nas arhetip nagoni da osvijestimo obiteljski trokut roditelj. U trokutu se nosimo s osjećajem ljubomore, tuge, poniženja i izdaje. Emocija trokuta je mučna i nosi u sebi slabo poštovanje svih sudionika trokuta, ali je usmjerena na ponavljanje situacije iz svog doma koja traži osvještavanje. U bilo kojoj situaciji u trokutu pokušavamo nekoga kriviti za prisustvo trokuta.
Emocionalni trokut kao arhetip
Trokut je arhetip, nalazimo ga u kvantnoj fizici, kod Platona i u religiji u Svetom trojstvu i hinduizmu. Iskustvo trokuta može biti najmoćnije sredstvo za transformaciju i rast, jer nam otkriva pravu bit samog odnosa koji se odigravao u obitelji.
Transformacija je teška, jer se iskustvo poniženja okreće na propitivanje zašto se to događa. Obično se velika većina oslanja na obrambene sustave djetinjstva pošto se tako vraćamo u osjećaj djetinjstva ili doživljenog trokuta naših roditelja.
Trokuti mogu biti različiti poput onih serijskih preljuba ili onih koji se odnose na obitelj. Trokuti mogu uključivati i prijateljstva. Postoje i trokuti u kojima nema treće strane već jedan partner osjeća ljubomoru i izdaju zbog posvećenosti poslu, umjetnosti ili duhovnom razvoju. Takvi trokuti mogu pobuditi potpuno iste osjećaje ljubomore kao i trokuti gdje postoji treća osoba.
Onaj tko ulazi u nečiji život, a u vezi je, obično se radi o podijeljenoj duši. Treća osoba ne može voljeti monogamno, jer je bila neprestano od djetinjstva okružena trokutom konflikta roditelja gdje je jedan bio suprotnost drugoga i osoba se zbog toga osjeća podijeljena.
Neki trokut može nastati na način tako da neki par jako voli nesigurnost i mogu se osjećati vrlo uplašeno te imati strah od potpune intimnosti, a odbacivanje bi im bilo krajnje nepodnošljivo. Tada nesvjesno stvaraju trokut kao obrambeni mehanizam. Ako ih jedan partner napusti, oni se uvijek mogu osloniti na drugog. To obično nije svjesno, ali je moćan motivirajući faktor u mnogim trokutima, gdje se onda pojavljuje treća osoba.
Postoje i trokuti u potrazi za nedodirljivim. Ipak, jako česti trokut jest onaj u kojem želimo biti bliski određenom roditelju. To je trokut koji je motiviran obiteljskom dinamikom. Kada trokut ulazi u naš život, bez obzira na točku u kojoj se nalazimo, u njemu je neka poruka koju nismo prepoznali.
Obrazac trokuta i poruka nesvjesnog
Ako se obrazac trokuta neprestano ponavlja, to je važna poruka nesvjesnog. Ako obiteljski trokut nije osviješten, može se vratiti, nadajući se da ćemo na nekoj dubljoj razini biti osviješteni, a to je nemoguće. Freud govori o Edipolovom trokutu, gdje se strastveno vezujemo za roditelja suprotnog spola i ulazimo u situaciju suparništva i konkurentnosti s roditeljem istog spola. Ako dobijemo ljubav roditelja suprotnog spola patimo, jer se nikada ne naučimo dijeliti ljubav. Doživljavamo neku vrstu lažne infantilne moći jer osjećamo da smo pobijedili rivala, tj. partnera nekom situacijom.
U takvom trokutu je čest osjećaj svemoći, što nam može zatvoriti vrata za prihvaćanja razočaranja u vezi, odnosno javlja se jaka kontrola i narcisoidni bijes. Ako dječak vidi majku i oca u sukobu u kojem majka pobjeđuje, on može doživjeti duboku krivnju prema svome ocu. Također, možda će izgubiti poštovanje prema ocu što je već učinila majka. Dječak muškarca vidi kao nekog slabog i tako se veže samo za žene, odbacujući muški princip. Takvi se muškarci ne povezuju s drugim muškarcima, već samo sa ženama koje su vezane za druge muškarce. Njegov osjećaj muškog samopouzdanja i muški seksualni identitet moraju se u potpunosti oslanjati na to vole li ga njegove žene i daju li mu veliku pažnju.
Također, ova osoba može biti treći u trokutu, osoba koja želi ući u brak kao ljubavnik, a ne može biti primljen jer nije bio prihvaćen od roditelja. Osoba može bespomoćno ponavljati Edipov poraz (ubojstvo oca koje ne prihvaća) te tako doživljava neuspjeh u trokutu iako osoba nije svjesna da odnosu pristupa na krivi način. Ova osoba ne uspijeva uspostaviti psihološku odvojenost od voljenog roditelja te ponavlja obrazac odbijanja.
Rješenje je u prihvaćanju ljubavi jednog roditelja kao osnove za uspostavljanje daljnjih odnosa, jer taj odnos nam omogućava prihvaćanje partnera i realne ljubavi koja je onda spreman za rast.
Ovo je samo jedan kratki presjek arhetipa trokuta, dok Jung govori i o zanimljivom kvaternitetu, odnos majka, otac, sestra i brat, odnosno da se odnosi odvijaju u tim relacijama. Najbolji primjer trokuta je Jungov primjer, njegova majka je bila hladna i nije imala vremena za njega i nježnu djevojku koja ga je odgajala. Ova slika stvorila je ljubavni trokut u Jungovom životu gdje je imao ženu koja je bila arhetipska majka dok je ljubavnica bila mlada žena koja je imala nježne osjećaje kao djevojka koja ga je odgajala. Iako je Jung htio razvod nakon toga, njegova žena nije pristala.
Za ponijeti sa sobom
Trokut možemo objašnjavati kao puku prevaru, ali nejasni i zamršeni odnosi naših roditelja mogu stvoriti potpuno dvije različite ljubavi koje su pogodne za ljubavni trokut. Trokut je arhetipska tvorevina koja služi radi otpetljavanja zamršenih odnosa, ali kao civilizacija smo daleko od takvog pogleda na odnose, jer prihvaćanje ovakvih objašnjenja značilo bi sagledavanje mnogih drugih površnih odnosa koji ljudi imaju prema novcu, djeci, poslu. Nesvjesno je velika riznica, ali i tajna koju za sada promatramo kao nešto tamno, ne razumijemo ove zamršene odnose u koje nas postupno utapa svojim igrama.
Više o temama psihologije možete pročiatti u našoj rubrici LIFECOACHING&HEALING
Foto: Freepik
POST COMMENT