Gdje Zapad griješi kada pristupa duhovnosti?
Yoga je na mnogim spektrima od zdravlja do promjena rada mozga potvrdila svoju učinkovitost, tj. da postoji drugačija spoznaja koja je U MOGUĆNOSTI MIJENJATI ZAKONITOSTI TIJELA.
S druge strane, Zapadnjak u svom nervoznom životu i ne osjeća potrebu ni volju da nemirnu i uzmućenu svijest smiri. Zapadnjak troši napor da mijenja svijet, svladava prirodu i revolucionizira tehnološki društvo, ali se vodi svojim porivima i željama – Zapad ne želi mijenjati sebe i svladavati svoje porive. Mi trošimo vrijeme da mijenjamo svijet, a nipošto da promijenimo sebe.
Tehnološko i potrošačko društvo ne potiče svladavanje, nego množenje želja i poriva. Ne ostvaruju se profiti na smirenima i samozadovoljnima, nego na onima koji traže zadovoljenje u izvanjskom obilju, u nezasitnosti i onima koji su opsjednuti mnoštvom želja. Nažalost, želje se pokreću dužnošću našeg Nad-ja ili očevom figurom koja govori: ako zadovoljiš želju imat ćeš moje priznanje i pažnju drugih. Ovo je zamka u koju su ljudi uhvaćeni.
Istočna filozofija u odnosu na Zapadnu
Istočna filozofija samo je naizgled jednostavna, ona u sebi skriva duboku filozofiju koja se oslanja na praksu, a takvu praksu zapadna filozofija isključuje.
Time Nietzsche s pravom tvrdi da je znanstveni pristup i pretvaranje stvarnosti u pojmove želja čovjeka da posjeduje, a posjedovanje samo po sebi nije traganje za istinom. Stoga je mistika sa svojim jezikom bespravno marginalizirana i zapostavljena, jer koristi simbole nesvjesnog u zaključivanju. U racionalnom zaključivanju nema mjesta za uzrečicu ”blago siromasima duhom”, jer takva rečenica ruši spomenuti način zaključivanja. Upravo je takva zagonetka za mistike predstavljala inspiraciju za otkrivanje značenja arhaičnog jezika kojeg je znanost naivno zaobišla uplevši se u igru teza i antiteza isključivši mitove i vjerovanja koje je dotadašnji čovjek njegovao.
Primjerice, mistik ne odustaje od nelogičnosti koje pronalazimo u simbolima, jer nelogičnost je ono što nismo nadišli, ono od čega vrvi mistika, a naše nerazumijevanje njene dubine, zbog opće prihvaćenog logičkog razmišljanja, olako upotrebljavamo princip glasovanja i galame gdje se ne čuje glas razuma, odnosno nepravda koja je učinjena mitskom nasljedstvu predaka.
Stoga znanja istočnih religija i filozofija pomažu našem intelektu i intuiciji da razumijemo unutrašnjost koju se pokazuje uvijek u suprotnostima jina i janga. Zapadnjak se skriva iza plašta takozvanog naučnog znanja gdje sakriva nerazumijevanje vlastitog srca.
Zapadnjak se plaši znakova živog učestvovanja u životu. Znanost mora služiti; ona griješi kad uzurpira prijestol.
Istok nas uči drugačijem, dubljem shvaćanju o onome što se nalazi s onu stranu života. Ovo zadnje nam je malo poznato, više kao nekakav shematski osjećajni religiozni način izražavanja, zbog čega se istočno ”znanje” i mistika stavljaju u navodnike gurajući ih u područje vjere ili čak praznovjerja. Time se pokazuje nerazumijevanje istočnjačke ili mističke ”stvarnosti”.
Nije riječ o osjećajnim mističkim preuveličanim gotovo bolesnim proročkim iskazima asketskih čudaka, već o praktičnim uvidima genija koji nam ne pruža nikakvog povoda da ih podcjenjujemo.
Većinu stvari smo uvezli s Istoka i Zapad pati od kompleksa Istoka, jer je superiorniji po pitanju duha i njegove kultivacije. Svatko tko je vježbao yogu, Chi gong ili je meditirao, svjestan je koliko ovaj proces svakom pokazuje koliko je potrebno sebe kultivirati i asimilirati mnoge emocije koje ne prepoznaje kao svoje već ih prepisuje vanjskim uvjetima.
Spoznaja može početi onog trenutka kada shvatimo da za sve što se događa oko nas smo potpuno odgovorni, jer to je ono što smo donijeli kao dio svojih neriješenih konflikata.
Ovaj svijet služi upravo tome da nam postavlja zagonetke kako bi mogli razviti sposobnost da suprotnosti gledamo kao izraz jednog. Lako za reći, ali svaka naša bol pokazuje kako je spajanje suprotnosti ustvari teško, okrećemo se boli, jer ne možemo razumjeti taj proces, ali sve dok ga ne razumijemo nećemo moći shvatiti što nam mistika govori i svijet ćemo pretvarati u religiju ili ideologiju.
Nikola Žuvela
– Jyotish savjetnik, terapeut i instruktor joge
Više o jyotishu saznajte na Vedski jyotish
Foto: Unsplash, Pexels
POST COMMENT