Uzroci bolesti prema Ayurvedi

prošlost
ZEN tarot – Držanje za prošlost
studeni 24, 2021
prisutnost
ZEN tarot – Biti prisutan
studeni 25, 2021

 

Što je bolest, kako do nje dolazi i zašto neki obolijevaju, a neki ne, pitanje je koje ste si sigurno puno puta postavili.

Uzroci se u zapadnoj znanosti i medicini traže među raznim patogenima tj. vanjskim uzročnicima te u genetskom nasljeđu tj. urođenim „greškama“ u sustavu koje vode do oboljenja. Zatim se navode autoimune bolesti, no nigdje nema odgovora zašto dolazi do autoimune reakcije, tj. zašto tijelo „diže ruku“ na sebe.

Dok Ayurveda priznaje gore navedene uzročnike bolesti, njeno objašnjenje seže puno dublje. Ayurveda kaže da se i gore navedeni uzroci mogu manifestirati samo ako tijelo nije uravnoteženo te navodi dublje razloge takve neravnoteže.

Tijelo je kompleksan aparat i njegova je funkcija nedjeljiva od uma. U Ayurvedi kažemo da sve što utječe na tijelo, utječe na um i sve što utječe na um, utječe i na tijelo.

Svi smo pod utjecajem kronološkog vremena i podložni starenju. Naše tijelo ima i svoje biološko vrijeme tj. vrijeme u kojem se dešava starenje naših stanica. Prema Ayurvedi, biološko vrijeme ne mora nužno odgovarati kronološkom vremenu, a to lako možemo vidjeti u slučaju kada osoba izgleda mladolikije i vitalnije od nekoga tko je deset ili dvadeset godina mlađi. Koji su tome uzroci? Zašto neki stare brže, a neki ostaju vitalni i zdravi do kasne starosti?

ayurveda

Uzroci bolesti prema Ayurvedi

Ayurveda je uzroke bolesti stvrstala u tri glavne kategorije:
• Prajnaparadha
• Asatmendriyartha samyoga
• Parinama

Prema Ayurvedi ova tri glavna uzročnika bolesti stvaraju prostor za manifestaciju bilo kojeg oboljenja i to tako da prvo dovode do neravnoteže u tijelu i/ili umu. Posljedica nastale neravnoteže je poremećaj osnovnih bioloških principa koji tijelo čine podložnim oboljenju, bilo da se radi o infekciji, manifestaciji nasljednih sklonosti ili autoimunoj reakciji.

Pogledajmo što znače svaki od ta tri uzroka:

Prajnaparadha

Ovaj uzrok najčešće se prevodi kao greška u intelektu ili povreda inteligencije, a uključuje donešenje odluka koje nisu dobre za naše zdravlje. Takve odluke mogu biti više ili manje svjesne, a kultiviranje svjesnosti i stjecanje znanja o zdravlju najbolji je način da to izbjegnemo. Često znamo da se nismo dovoljno dobro obukli za temepraturu na koju odlazimo ili da nam nije potreban još jedan desert, no ne nalazimo dovoljno volje da donesemo prave odluke. Nepoštivanje znanja da ono što radimo nije dobro za nas vodi u stvaranje navika koje nam čine loše i koje dugoročno stvaraju neravnotežu organizma koji tako postaje pogodno tlo za razvitak bilo kakvog poremećaja ili bolesti.

Kada ne poštujemo ono što smo naučili u prošlosti i ne prepoznajemo učinke naših odluka na naše zdravlje, posljedice takvog ponašanja se akumuliraju i stvaraju uvjete za razvitak bolesti.

Možemo reći da se Prajnaparadha odnosi na nepoštivanje nas samih, našeg zdravlja i života koji nam je dan te popuštanje djelovanju koje je autodestruktivno.

ayurveda

Asatmendrijyartha samyoga

Nepravilno stimuliranje osjetila navodi se kao drugi najvažniji uzrok bolesti prema Ayurvedi. Prema Ayurvedi, osjetila koja imamo služe kao kanali putem kojih se hrani um. Svo znanje koje imamo prenijeli smo do mozga preko osjetila. Da bi um bio zdrav, osjetila moraju biti njegovana i stimulirana na način koji neće hraniti um krivim impresijama.

Osjetila su ta koja trebaju prepoznati kvalitetu hrane koju jedemo, količinu buke ili vizualnih stimulansa koje primamo itd. U današnje vrijeme ovaj uzrok bolesti više je nego ikada bitan za razumijeti. Konstantna stimulacija osjetila kroz tv, mobitele, kompjutere, umjetnu rasvjetu, reklame, zvučno zagađenje, elektromagnetsko zagađenje itd. zahtijeva posebnu pažnju. Zanemarivanje signala i upozorenja koje nam naša osjetila šalju nužno dovodi do neravnoteže i loših posljedica po naše zdravlje.

ayurveda

Parinama

Život se odvija ritmički. Dan i noć mjenjaju se redovito kao i plima i oseka. Sezone se isto mijenjaju ritmički. Naše srce treba raditi u ritmu kao i naša pluća ili treptaji očiju. Ispadanje iz tog ritma dovodi do poremećaja i bolesti.

Zamislite da je jedan dan zima, a drugi dan ljeto pa da godinu dana traje kišovita jesen. Zamislite da dan traje sto sati pa da imamo dva sata noći ili da dva mjeseca ne spavamo pa da spavamo tri dana. Što bi bilo da nema prirodnog ritma? Odgovor je jednostavan: nastao bi kaos.

Parinama ili treći uzročnik bolesti po Ayurvedi odnosi se na život van ritma. Kako protječe vrijeme naše tijelo stari, no biološko vrijeme starenja će se ubrzati i teći brže od kronološkog vremena ako ne živimo u skladu s ritmom prirode oko nas i to će rezultirati ne samo bolešću, već i bržim starenjem.

Poznato je i to da se ljudi često razbolijevaju na prijelazima godišnjih doba odnosno kada se dešavaju veće promjene u našoj okolini. To se događa jer ne živimo u ritmu s godišnjim dobima i ne usklađujemo svoje navike kroz prehranu i životni stil.

Nepoštivanje ritma života oko nas i ne usklađivanje s njim nužno dovodi do stvaranja uvjeta u kojima će se bolest lakše razviti. Ako živimo u skladu s ritmom prirode oko nas, naše biološko vrijeme teći će sporije, naša energija neće se pretjerano trošiti i, ako smo voljni posvetiti tome dovoljno pažnje, možemo naučiti kako konzervirati i sačuvati vitalnost te postići dugovječnost.

ayurveda

Često ćemo u ayurvedskoj literaturi vidjeti kako su nepravilni rad Agnija ili Ama uzročnici bolesti. Isto tako, u ayurvedskoj su literaturi prepoznati kao uzročnici bolesti i vanjski patogeni te nasljedne sklonosti, ozljede, traume i sl. Bitno je reći da se gore navedena tri uzroka bolesti, Prajnaparadha, Asatmendriyartha samyoga i Parinama, smatraju temeljem za stvaranja uvjeta za ove poremećaje i stanja te da je tim uzrocima potrebno posvetiti maksimalnu pažnju kako bi u potpunosti mogli razumijeti uzroke bolesti i prave načine očuvanja zdravlja. Kada izbjegavamo raditi greške navedene kao tri glavna uzroka bolesti, Agni će biti balansiran, a Ama se neće akumulirati u tijelu, imunitet će biti jak te neće biti podložan infenkcijama, a nasljedni faktori i utjecaj okoliša će puno teže naći plodno tlo da manifestiraju bolest.

 

Više o AYURVEDI možte saznati ovdje.

 

Dubravko Harapin

kayla-ayurveda.com

 

Foto: Unsplash, Pexels

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.