Black Moon – hrvatski dizajnerski brend u koji smo zaljubljeni
Određena tama je potrebna kako bismo vidjeli zvijezde. Ali čak i u najtamnijoj tami potreban je samo tračak svjetla kako tama više ne bi bila potpuni mrak.
Black Moon je hrvatski dizajnerski brend koji nam vrlo vjerno i stvarno pokazuje upravo taj trenutak koji razdvaja tamu i svjetlo. Iza brenda stoji Ivan Juratek, krajobrazni arhitekt, permakulturni dizajner i produkt dizajner, koji u svom dizajnu vrlo vješto spaja organsku prirodu drva i metala, stvarajući predivne uporabne skulpture koje želimo imati u svom domu.
Inspiraciju pronalazi u prirodi i baštini koja nas okružuje, u predmetima i prostorima koji se slučajnom prolazniku čine prepušteni zaboravu… U svom ateljeu daje im priliku za još jedan život. Kako teče njegov kreativni proces, u čemu vidi ljepotu, što se krije iza naziva Black Moon i druge crtice iz života ovog talentiranog umjetnika saznaj u nastavku.
1. Možeš li nam otkriti što se krije iza naziva Black Moon (Crni Mjesec)?
Brand je dobio naziv po simbolici crnog mjeseca koji predstavlja koprenu između potpune tame i svjetlosti. Budući da u osnovi pokušavam starim ili napuštenim stvarima dati novi život odnosno učiniti da iz ‘tame’ izađu na svjetlo ova simbolika mi se činila prigodna.
2. Prvo što nam je zapelo za oko su predivne lampe. Što sve izrađuješ?
Većinom rasvjetna tijela i neke manje komade pokućstva. Za sada su to uporabni predmeti, a imam tendenciju da pređem i na skulpture.
3. Koja se filozofija krije iza cijele priče re-use koncepta?
Intrigantne su mi teme prolaznosti i preobrazbe. A dosta sam razmišljao i o suvremenom društvu gdje se većina toga baca samo zato da bi se uzelo novo. Zato sam odlučio pokušati stvarima osuđenim na propast dati još jednu priliku i preobraziti ih u nešto novo.
Ovdje bih htio napomenuti da te stvari nisu u pravom smislu osuđene na propast. Kroz neko vrijeme, za 10, 20 ili 300 godina došlo bi do potpunog raspadanja, nahranili bi se crvi, bakterije ili gljive i tako bi se odigrala uloga u kruženju tvari. Neminovno je da će i ovo što radim jednoga dana nestati, tako da ja u principu samo odgađam prirodni proces.
Mene jednostavno fascinira priča koja se krije iza neke stvari. Uzmimo za primjer neki komad drva, recimo nadvojnu gredu u napuštenoj kući. Tom drvetuje trebalo 50-100 godina da iz sjemenke izraste u stablo. Podnosilo je zime, suše ili poplave. Zatim je netko uložio trud da ga posiječe, ispili (često i ručno), obradi i postavi u kuću. U toj kući se živjelo sa svim srećama i tugama koje život donosi desecima ili stotinama godina. Najzad je kuća napuštena, porušena ili nešto treće. Izložena je atmosferi, kukcima i zaboravu. Ovdje počinju procesi raspadanja i upravo ovdje sam našao moment koji je vrlo interesantan. Naime, u tom trenu se drvo ‘ogoli’ i pokaže svoju životnu priču.
Zatim je na meni da to drvo izložim, zaštitim ga od daljnjeg ‘propadanja’ i dam mu još jednu svrhu. Bilo kao skulpture, bilo kao nekog uporabnog predmeta…
4. Kako odabireš materijale? Kada vidiš neki komad drveta znaš li unaprijed što učiniti s njim?
Mišljenja sam da su sa svakim komadom materije na ovom svijetu mogućnosti izražavanja gotovo neograničene. Tako i s drvom i ostalim materijalima koje pronalazim ili dobijem. Svaki komad može ispričati mnogo priča i iz svakog komada može nastati bezbroj varijacija.
U praksi je to malo jednostavnije. Obično uzimam komade na kojima se vidi ‘povijest’. To mogu biti izraubani komadi na zidovima kuća, stupovi, stari panjevi ili kvrgava debla koja nisu pogodna za ništa ‘korisno’, a ponekad i odbačeni dio nekog stroja. Takvi komadi zahtijevaju samo minimalne intervencije.
5. Kako teče kreativni proces? Nastaje li kreativnost u trenu ili razmišljaš o tome kako ćeš oblikovati neku stvar?
Ponekad čim naiđem na nešto znam kako će izgledati na kraju, a nekad tek kad krenem s obradom i čišćenjem materijala sine mi ideja. Nekako ispada da je najbolje ostaviti materijal po strani par dana i tada se ideja sama skuha u glavi.
6. Koliko je vremena potrebno da nastane neko tvoje djelo?
Teško mogu pričat o vremenu budući da ovisi o puno faktora. Ako se uzme u obzir vrijeme potrebno da nađem materijal, obrada materijala i završna izrada to bi bilo između 3 i 10 dana.
7. Radiš li ili bi ikada radio po narudžbi?
Ne radim po narudžbi zato što je kod ovakvih komada teško nešto specifično napraviti i sve stvari koje radim su izraziti unikati. Budući da imam i druge izvore prihoda mogu si priuštiti da radim potpuno po svom.
8. S kojim alatima radiš?
Sve radim ručnim alatima. Tu su klasični električni alati poput ručne pile, blanje, brusilice i zavarivača te razna dlijeta, turpije i škare za lim.
9. Imaš li neki svoj proizvod koji ti je posebno drag?
Ima jedna lampa. Ispilio sam komad drveta iz jedne veće grede, koja je pedesetak godina u staji služila za vezivanje stoke. Taj ispiljeni komad je na prvi pogled izgledao potpuno uništen i iz njega nije bilo moguće napraviti ikakvu lampu. Kada sam ga malo bolje pogledao sjetio sam se da bih ga mogao postaviti horizontalno, pa neka svjetlo prema dolje. Još je zbog svih tih čavala i klinova u sebi izgledao poput grbavog kita i zato sam je nazvao whale (kit).
10. Što bi naveo kao najveći utjecaj za svoj stil?
Nisam siguran niti da posjedujem neki osobiti stil zato što mi se čini da samo prezentiram nešto što prirodno već postoji.
Imam veće afinitete prema raznim oblicima primitivnih odnosno narodnih umjetnosti, simbolizmu i surrealizmu te industrijskoj arhitekturi pa bih možda mogao reći da sigurno barem podsvjesno utječu na mene.
11. Kako se reklamiraš, gdje se mogu kupiti tvoja djela?
Ne reklamiram se uopće. Otvorio sam Facebook i Instagram profil zato što je to neka nužnost kako bih uopće bio vidljiv, ali me društvene mreže umaraju. Zato mi oko toga pomaže supruga, a njoj je pravi poduhvat natjerati me da uslikam stvari koje sam napravio. Imam i web stranicu pa se na njoj mogu vidjeti sve stvari koje prodajem, a tamo su i kontakt informacije.
Ponekad izađem u nekim novinama ili na web portalima pa to dosta koristi promociji.
Nekakav prostor za prodaju nemam iako bi to bilo najkorisnije zato što bi kupci mogli vidjeti stvari u prikladnom ambijentu. Od nedavno se neke manje lampe izložene i prodaju se u Planetopiji u Zagrebu.
12. Koji su ti planovi za budućnost?
Trenutno radim u prilično neadekvatnom prostoru tako da su kratkoročni planovi ostvarenje nekog kvalitetnijeg prostora. Budući da se moja obitelji ja uskoro selimo u novu kuću smatram da će taj plan biti uskoro ostvaren.
Zanima me skulptura i planiram naučiti puno više o elementarnom kiparstvu i zatim krenuti prema skulpturama odnosno lampama i ostalim stvarima većih dimenzija. Nadam se da ću naći nekog mentora dobre volje budući da više nemam volje vraćat se u klasični obrazovni sustav.
Osim toga nekih posebnih planova i želja nemam, stvari će se već posložiti same od sebe.
Više pronađi na Black-moon.me
Druge zanimljive intervjue možeš pročitati ovdje.
Indira Juratek
Foto: Ivan Juratek, Indira Juratek